Sunday 10 February 2008

Time for a good story (..."Pozor děti, jdou k vám kuřátka..") - Tuesday, Feb 5, 2008

Tuesday...the morning was focused on the Danish literature and film...I liked this class a lot... I had no idea what to expect since the only Danish author I know is H. C. Andersen. After short introduction and little bit of theory we started to work with the stories written by Hans Christian Andersen...each group got one story in Danish (I didn´t know any of those - me, Sylvia and Iva - "The story of a mother", Tim and Manu - "Big Claus and little Claus" and finally Charlotte and Daniel - "What father does is always right"...this story I especially liked...found the little child in me again:-)). Then we retold those stories while using the books and their illustrations (of course we read the story in English on the internet to find out what it was about at first...)...it was a lot of fun...and I could use this during my English lessons :-)

Úterý…ráno bylo zaměřené na Dánskou literaturu a film…tento seminář se mi moc líbil…vůbec jsem nevěděla, co očekávat vzhledem k tomu, že jediný autor dánského původu, kterého znám je H. C. Andersen. Po krátkém úvodu a trochu teorie jsme začali pracovat s povídkami právě od Andersena…každá skupinak dostala jednu povídku v dánštině (ani jednu z nich jsem neznala – já, Sylva a Iva – „Příběh matky“, Tim a Manu – „Malý Klaus a velký Klaus“, a nakonec Charlotte a Daniel – „Co dělá otec je vždy správné“…tento příběh se mi líbil nejvíce…zas se jednou probudilo to malé děcko ve mně J). Potom jsme tyto příběhy převypravovali na základě knížek a jejich ilustrací (samozřejmě jsme si je nejprve přečetli na netu v angličtině, abychom věděli o čem jsou)…hodně jsem se bavila…a také bych toto mohla využít i při výuce angličtiny:-)








After the lunch, came our first Danish lesson....Dav. Jeg hedder Kate og bor i Tjekiet (Hello. My name is Kate and I live in the Czech Republic.)...that´s what I´ve learned so far...our instructors were students Sheila and Lejf...they were very nice but to be honest I have missed some system in the lesson...we will see how it goes, however the pronunciation is not the easiest...

Po obědě přišla na řadu naše první hodina dánštiny…Dav. Jeg hedder Kater og bor i Tjekiet (Ahoj. Jmenuji se Kate a bydlím v Čechách.)…tak to je vše co jsem se prozatím naučila…naši instruktoři byli studenti Sheila a Lejf…byli velmi milí, ale abych pravdu řekla, postrádala jsem v té hodině jakýkoliv systém…no uvidíme jak se to bude vyvíjet, ale výslovnost není zrovna nejsnazší…
At 14:30 still more to come...Language and Identity...at first I thougt that this seminar is going to be a waste of time...how am I suppose to colour my language portrait and write a colour poem etc...see bellow...but I have to apologize...because in the end I found this course very interesting because I have found out some new information about myself...I never thought that the languages I have encountered in my life have shaped my identity so much...thank you. We had the course with the other European students so there were many different languages present in one class...
...on the photo you can see "my language portrait" and this is "my colour poem":

Green
Tall trees
Gives me hope
I like it around
Life

...at the end we discussed colours and their symbolism...everything seemed to fit in...very interesting.

Ve 14:30 ještě nekončíme…Jazyk a Identita…nejdříve jsem si myslela, že tento seminář bude pouze ztráta času…jak mám sakra nakreslit svůj „jazykový portrét“ a napsat „barevnou báseň“ atd…viz níže…ale musím se omluvit…nakonec mi tato hodina přišla velice zajímavá, protože jsem si uvědomila spoustu věcí o sobě, které mi dříve nedocházeli…nikdy by mě nenapadlo, že jazyky, se kterými se v průběhu života setkáváme mohou tolik ovlivňovat naší identitu, to čím jsme…děkuji. Na tomto semináři jsme byli i s ostatními evropskými studenty a ve třídě tak bylo přítomno mnoho různých jazyků…
…na fotografii můžete vidět „můj jazykový portrét“ a dále pak „mou barevnou báseň“…
Zelená
Vysoké stromy
Dává mi naději
Mám ji ráda kolem
Život

...na konci jsme ještě probírali barvy a jejich symboliku…všechno to do sebe tak nějak hezky zapadlo…velmi zajímavé.


Since the school ended at 16:00 I was very happy to have a free evening...even though I worked on my blog...but that I actually consider to be fun...

Protože škola skončila po 16:00 byla jsem velmi ráda, že máme volný večer…přestože jsem pracovala na blogu…ale to beru jako zábavu…

No comments: