Friday 7 March 2008

"He was a boy, she was a girl...what more can I say?" Friday, March 7, 2008

Friday...little tired after the "Quiz Night" but still at school at 8:15...we met Torbjorn to disscuss the topic of the Citizenship for the last time...again little philosophy to start with and then a practical exercise to come up with an exercise for our subjects specialization where the inductive approach to learning would take place...I worked with Iva and we had 3 exercises...for each subject one...Art (mixing colours), History (how to kill a momoth) and finally English (Grammar maze)...the children had to form their theories first and then try to confirm them...


Pátek...trochu unavená po "Kvízovém večeru" ale i tak ve škole v 8:15...naposledy jsme se sešli s Torbjernem, abychom probrali problematiku Občanství...pro začátek opět trochu filosofie a pak vymýšlení praktických cvičení pro naše aprobace s uplatněním induktivního přístupu k učení...já jsem pracovala s Ivčou a daly jsem dohromady 3 cvičení...pro každou aprobaci jedno...Výtvarka (míchání barev), Dějepis (jak zabít mamuta) a nakonec Angičtina (Gramatické bludiště)...nejprve si děti museli utvořit teorii a pak se jí snažit si potvrdit...



After this lesson we had some time off so we tried to make up some plans for the Saturday...after a long struggle we decided to go to Jels to see an old mill, and a viking village...then came Jette and we talked about the upcoming international week and how we will participate in it...we also made posters to advertise this event...so come and taste the world with us!!!






Po této hodině jsme měli trochu volna a tak jsme se snažili dát dohromady plány na sobotu...po dlouhém úsilí jsme se nakonec rozhodli vydat do Jelsu, kde se nachází starý mlýn a vikingská vesnička...pak přišla Jette a probrali jsme blížící se mezinárodní týden a to jak se na něm my budeme účastnit...také jsme pro tuto příležitost namalovali plakáty...tak přijďte s námi ochutnat svět!!!



And since there was a "Karaoke party" in the Friday Cafe...we went there already after the school because Iva and Daniel wanted to see what kind of songs they have...they practiced a bit and then I went home to get some rest before the "Big night" started...



A protože večer byla ve Friday Cafe "Karaoke party"...šli jsme tam hned po škole, jelikož se Daniel s Ivčou chtěli podívat jaká je nabídka hitů...trochu cvičili a já jsem si šla pak domu odpočinout než ta "velká noc" začne...



We met in the Friday Cafe at 8:00 p.m. where the "Karaoke contest" was taking place ... and at that time I still did not know what was ahead of me :-) ... most people probably wouldn´t believe it but I let Charlotte and Iva to persuade me to go on the stage with them and sing the song "Sk8ter Boy" from Avril Lavigne...surely you can imagine that I must have drunk a bit before...but after they put our names on the list I decided I need to drink much more to survive it :-)...we had couple typical danish shots - the Fisherman - veeery good...and how we did in the competition? Well, I do have a video of our performance but I am not sure yet if I want anyone to see it...however...Daniel WON the contest!!! We all had great fun! Except Sylvia who, unfortunatelly, lay already the third day in her bed with terrible cold...get well!!!


Sešli jsme se ve Friday Cafe, kde se konala "Karaoke soutěž" v 8:00 večer...a v tuto dobu jsem ještě neměla nejmenší tušení co mě ten večer čeká :-)... většina tomu asi neuvěří, ale nechala jsem se Charlotte a Ivou ukecat, abych s nimi vlezla na jeviště a zazpívala píseň "Sk8ter Boy" od Avril Lavigne....jistě je vám jasné, že s čistou hlavou jsem k tomu rozhodnutí nedošla...ale jakmile dali naše jména na seznam, rozhodla jsem se posilnit ještě více :-)...dali jsme si pár typických dánských panáků - Fisherman - dobrůtka...a jak se nám vedlo? No, mám nás sice natočené na video, ale zatím si nejsem jistá jestli chci, aby to někdo viděl...nicméně...Daniel VYHRÁL!!! A my se všichni skvěle bavili! Teda až na Sylvu, která bohužel ležela už třetí den doma s nachlazením...brzké uzrdravení!!!

Thursday 6 March 2008

"...stomp, push, shove, mush, f**k Bush..." Thursday, March 6, 2008

Thursday....we started the day with another school visit...this time Manu, Sylvia, Tim and me...we went to the biggest public school in Haderslev - Sct. Severin School....it really was big...the outside was quite gray...no trees or grass...just one football field...nevertheless, the inside was much nicer......we met Jorgen Larsen, a local teacher, in the teacher´s room and he showed us round...and told us many interesting things...the school has two parts...older and newer one)...the layout of the rooms was quite different...every two to four classrooms shared one common room with computers where the children can do the groupwork or spend their brakes (the only problem is that I am not sure how you make sure that the students are working once you send them out of the classroom...)...in general the rooms in the newer part were big, light and well-equiped. There was again a very nice library...Jorgen told us that every school in Denmark has to have one...they don´t have just textbooks but also other books for children to read. The small can come here and have the librarian read stories to them...I find that great. The teacher´s room was also very big, with little kitchen and lots of tables to snack, lunch or whatever...the computer room for teachers is separate...



Čtvrtek...den jsme začali hospitací na další základní škole...tentokrát Manu, Sylva, Tim a já...šli jsme do největší místní veřejné školy...Sct. Severin School...opravdu velká...zvenčí bylo všechno takové šedé...žádné stromy, tráva...jen jedno hřiště na fotbal...nicméně vevnitř to bylo mnohem hezčí...setkali jsme se s Jogrenem Larsenem, místním učitelem, který nás provedl a zdělil nám mnoho zajímavých informací...škola má dvě části...starší a novější)...odlišné tu bylo rozmístění učeben...každé dvě až čtyři třídy se dělí o jednu společnou místnost s počítači, kde mohou děti pracovat ve skupinách nebo trávit čas o přestávkách (jen si nejsem jistá jak zajistit to, aby žáci pracovali jakmile jim je povoleno pracovat mimo třídu...)...místnosti v novější části školy jsou velké, světlé a dobře vybavené. Také zde měli opět pěknou knihovnu...Jorgen nám řekl, že každá škola v Dánsku musí mít svou vlastní...a nemají zde pouze učebnice ale i beletrii, kterou mohou žáci číst. Ti nejmenší chodí do knihovny a paní knihovnice jim čte příběhy....to je skvělé, ne? Místnost pro učitele je také velmi prostorná, s malou kuchyňkou a mnoha stoly, kde lze svačit, obědvat nebo dělat cokoliv jiného...místnost s počítači pro učitele je samostatně...




A fact that I find the most interesting is that the teachers in this school (and supposedly it is becoming common everywhere in Denmark) teach only one class level...so there is a group of teachers who specialize only on e.g. the 7th grade...they make the schedule not the office, they can therefore manipulate with the classes more freely according to their teaching needs (e.g. if they are absent and need substitute, or if they need more lessons in a row...)



Nejvíce mě zaujalo, že učitele na této škole (a prý se to stává běžným všude v Dánsku) vyučují pouze jeden ročník...takže máme skupinu učitelů, kterí se specializují např. pouze na učení v sedmé třídě...sami si tvoří rozvrh ne kancelář, mohou tak snáze manipulovat s hodinami s ohledem na vlastní potřeby (např. pokud chybí a potřebují za sebe supl, nebo když třeba potřebujou více hodin za sebou...)




First we observed an English lesson in the 6th grade where there were 18 students...they just played a game (the whole time...45minutes). It was a nice game called "The gift game" where they were forced to speak but I think that they spent little too much time on that...it just seemed as if the teacher hadn´t prepared anything...and I couldn´t make out what the aim of the lesson was.





Nejprve jsme hospitovali na hodině angličtiny v šesté třídě kde bylo 18 žáků...celou hodinu hráli hru (celou dobu...45 minut). Byla to velmi pěkná hra nazvaná "Hra s dary", která je nutila mluvit, ale dle mého názoru na tom strávili trochu moc čas...vypadalo to spíš jakoby si učitelka vůbec nic nepřipravila...a nebylo mi vůbec jasné co bylo záměrem této hodiny.


...each child had a paper taped to his desk with goals that he or she wants achieve...



...každý žák měl k lavici přilepený papír, kde měl zformulované své osobní cíle, kterých si přeje dosáhnout...




Then we went to see an English lesson in the 7th grade...it was the first lesson where I could finally see a STRUCTURE!!! That was great. First they discussed meaning of proverbs...they were supposed to prepare that at home...the teacher, Signe, was very energetic and natural and therefore her lesson was very vivid...then came grammar explanation with the use of "interactive white board" (explained in Danish)...and to make the end more exciting there was a game..."word football" in groups...




Dále jsme pokračovali na hodině angličtiny v sedmé třídě...byla to první hodina kde bylo konečně možné zaregistrovat nějakou STRUKTURU!!! To bylo skvělé. Nejprve se bavili o významu přísloví...to si měli připravit doma...učitelka, Signe, byla velmi energická a přirozená a její hodina tak byla plná života...pak přišlo vysvětlování gramatiky s použitím "interaktivní tabule" (vysvětlováno v dánštině)...a pro zajímavé zakončení hra...slovní fotbal ve skupinách...





At 12:30 there was a short concert at the Seminarium...quite alternative...at first few people "played" the music by creating sounds to tell a story (e.g. A story of a shoe going to the sea) and then the "real" musicians transformed these sounds to play them on their instruments...




Ve 12:30 byl na univerzitě koncert...celkem alternativní...nejprve pár lidí "hrálo" hudbu tvořením zvuků, které vyprávěli příběh (např. Příběh boty, která se vypravila k moři) a "skuteční" muzikanti pak tyto zvuky převedli do skladby, kterou zahráli na své nástroje...




...our already fourth English lesson came afterwards...we started with a warm-up vocabulary exercise and then in groups worked on the songs we chose the previous lesson (the topic of course being the USA)...we had Eminem´s song "Mosh"...we were to analyse the lyrics and to prepare vocabulary task connect with it...then we presented it to the class with the music video...it was a great lesson and I can add many interesting activities into my activity folder!




...další na řadě byla již naše čtvrtá hodina angličtiny...odstartovali jsme zahřívacím cvičením na slovní zásobu a pak ve skupinách pracovali na písních, které jsme si zvolili předchozí hodinu (téma samozřejmě opět USA)...my měli píseň od Eminema "Mosh"...měli jsme analyzovat text a vymslet cvičení na slovní zásobu obsaženou v této písni...odprezentovali jsme výsledek před třídou na pozadí videoklipu...byla to fakt dobrá hodina a můžu si teď přidat několik nových aktivit do své složky se cvičeními a aktivitami!





Then I went to the gym with Iva and in the evening we met our two buddies in the Tribunen Bar for the "Quiz night"...a different way of entertainment...unfortunatelly, we weren´t able to participate that much since it was in Danish and even though Jesper tried to translate it for us...the topics weren´t my cup of tea either...alcohol, transport, music, Scandinavia...maybe next time...fantasy, for children, ...but I enjoyed it...



Po škole jsem šla s Ivčou do posilovny a večer jsme se sešli s našemi dvěma buddies v baru Tribunen, kde se konal "Kvízový večer"...trochu odlišný způsob zábavy...bohužel jsme se nemohli moc účastni vzhledem k tomu, že to probíhalo v dánštině a to i přestože se Jesper snažil nám to překládat...témata nebyla zrovna můj šálek kávy...alkohol, doprava, hudba, Skandinávie...možná příště...fantasy, pro děti,...ale i tak jsme si to užili...

Wednesday 5 March 2008

"Dancing with Leprechauns"..."Tanec s leprikóny"...Wednesday, March 5, 2008

Wednesday...starting at 10:00...could have slept in but my body has got used to the earlier schedule so I was up already at 7:00...nevermind...at least I got some time to prepare my lunch and look up some information...

Středa...začínáme v deset...mohla jsem si přispat, ale mé tělo je už jaksi nějak nastaveno na dřívější vstávání a tak jsem byla vzhůru už v sedm...nevadí...alespoň jsem měla čas si připravit oběd a zjistit si nějaké věci...

...first lesson today was at the gym..."Dance and cultural traditions" with Lone Damberg...we joined other PE students there...we did some kind of rock dance, tango (that was a disaster...:-)), and than in the end a little folk dance...

...první hodina byla dnes v tělocvičně..."Tanec a kulturní tradice" s Lone Damberg...připojili jsme se ke studentům tělocviku...tančili jsme ňějaký druh rockového tance, tango (to byla celkem katastrofa...:-)), a nakonec menší lidový taneček...

...after the lunch we continued with "Creating dance"...this time only the seven of us...we were split up into two groups and were to design our own little choreography...Tim, Daniel and I, we chose an Irish-like melody...and then we came up with couple of different steps...well, to be honest, mostly the guys did that...after we finished the practice, we presented our little dances to each other and also thaught them to ourselves...wow...it was lots of fun...I messed it up each time but it wasn´t as bad as I had expected...you can see how it went on the videos here...next week there is an international week at the College so we will teach our dances to the other foreign students that are coming :-)


...po obědě jsme pokračovali s "Tvořením tance"...tentokrát už jen nás sedm...byli jsme rozděleni do dvou skupin a měli jsme navrhnout vlastní krátkou choreografii...Tim, Daniel a já jsme zvolili irskou melodii...a pak jsme vymysleli pár různých kroků...teda, abych byla upřímá, tak spíše chlapci vymysleli...po nacvičování přišlo předvedení našeho uměleckého výtvoru a vzájemné se učení našich tanců...wow...to byla fakt legrace...já to pokaždé zvrtala, ale nebylo to tak hrozné jak jsem si myslela...jak to šlo se můžete juknout na videech...příští týden nás čeká mezinárodní den tady na vejšce a tak ty naše tanečky naučíme ostatní zahraniční studenty:-)


After the school I had quite some time off so I read some stories in Paolo Coelho´s book "Like the flowing river" and I would really like to share one with you...


Po škole jsem dnes měla celkem dost času a tak jsem si přečetla pár příběhů v knížce od Paola Coelha "Jako řeka jež plyne" a ráda bych se o jeden s vámi podělila...

The Story of the Pencil


A boy was watching his grandmother writes a letter. At one point, he asked:
'Are you writing a story about what we've done? Is it a story about me?'
His grandmother stopped writing her letter and said to her grandson: 'I'm writing about you, actually, but more important than the words is the pencil I'm using. I hope you will be like this pencil when you grow up.'
Intrigued, the boy looked at the pencil. It didn't seem very special.
'But it's just like any other pencil I've ever seen!'
'That depends on how you look at things. It has five qualities which, if you manage to hang on to team, will make you a person who is always at peace with the world.
'First quality: you are capable of great things, but you must never forget that there is a hand guiding your steps. We call that hand God, and he always guides us according to his will.
'Second quality: now and then, I have to stop writing and use a sharpener. That makes the pencil suffer a little, but afterwards, he's much shaper. So you, too, must learn to bear certain pains and sorrows, because they will make you a better person.
'Third quality: the pencil always allows us to use an eraser to rub out any mistakes. This means that correcting something we did is not necessarily a bad thing; it helps to keep us on the road to justice.
'Fourth quality: what really matters in a pencil is not its wooden exterior, but the graphite inside. So, always pay attention to what is happening inside you.
'Finally, the pencil's fifth quality: it always leaves a mark. In just the same way, you should know that everything you do in life will leave a mark, so try to be conscious of that in your every action.'

Příběh o tužce

Chlapec se díval, jak babička píše dopis. Potom se zeptal: "Píšeš o něčem, co se přihodilo nám? A není to snad příběh o mně?"
Babička přestala psát, usmála se a odpověděla vnukovi: "Máš pravdu, píšu o tobě. Ale důležitější než slova je tužka, kterou píšu. Chtěla bych, aby ses jí podobal, až budeš velký."
Chlapec se na tužku zvědavě podíval, ale neviděl na ní nic zvláštního.
"Je přece stejná jako všechny ostatní tužky, které jsem kdy viděl ! "
"Všecko záleží na tom, jak se na věci díváš. Tužka má pět vlastností, a když si je udržíš i ty, bude ti na světě vždycky dobře.
První vlastnost: můžeš dělat velké věci, ale nikdy nesmíš zapomenout, že existuje Ruka, jež řídí tvé kroky. Této ruce říkáme Bůh a On tě má vždy vést podle své vůle.
Druhá vlastnost: čas od času musíme přestat psát a použít ořezávátko. To tužce trochu ubližuje, ale je pak ostřejší. Proto musíš občas snést nějakou bolest, jelikož z tebe učiní lepšího člověka.
Třetí vlastnost: tužka nám vždy umožní, abychom vzali gumu a vymazali chybu. Uvědom si, že opravit něco, co jsme udělali, nemusí být špatné, ale je to naopak důležité, abychom setrvali na správné cestě.
Čtvrtá vlastnost: na tužce není nejdůležitější dřevo, nebo vnější tvar, nýbrž tuha, jež je uvnitř. Proto vždy dávej pozor na to, co se děje v tvém nitru.
A konečně pátá vlastnost: tužka vždy zanechává stopu. Stejně tak nic, co v životě uděláš, nezůstane bez následků, a proto si buď dobře vědom toho, co činíš."


And to conclude the day in a little romantic way I decided to watch a movie before going to sleep..."Holiday"...lovely...
A jelikož jsem tento den chtěla zakončit trošinku romanticky, pustila jsem si film...."Prázdniny"...pěkně mě to rozněžnilo...

"Sherlock Holmes on the track of the Nighthawks"..."Sherlock Holmes na stopě nočních ptáků"...Tuesday, March 4, 2008

Tuesday...at 8 o´clock as usual I met the others in front of the cathedral (everyday...just 15 minutes before our school day starts)...today we started with English...as a homework we were to read couple texts on the Vocabulary teaching and learning...

Úterý...v osm ráno jsem se jako obvykle s ostatními sešla před katedrálou (každý den...vždy 15 minut před začátkem školy)...dnešní den odstartovala hodina angličtiny...za domácí úkol jsme měli přečíst pár textů o Vyučování a učení se slovní zásoby...

Warm-up...clapping vocabulary activity...then we did a little experiment to see how well do we remember words (first column could be interlinked but the second one was made up of mostly non-existent words with no connection to each other)...I got 100% score...:-)...maybe that is because we have been trained so well to memorize everything we learned at school...
...then we went over the theory...how important is the vocabulary, how can we understand words, what does it mean to know a word, receptive and productive vocabulary, how to remember words...and right a way we tried to apply this onto some exercises...

Pro zahřátí...tleskací slovní aktivita...pak jsme podstoupili menší experiment, abychom viděli jak dobře jsme si schopni zapamatovat slova (první sloupeček se dal propojit, ale ten druhý byl sestaven z víceméně neexistujících slov bez jakéhokoliv vztahu)...já byla 100% úspěšná...možná protože jsme byli tak skvěle cvičeni si vše ve škole pamatovat zpaměti...

...pak jsme prošli teorii...jak důležitá slovní zásoba je, jak můžeme slovíčkům rozumnět, co to znamená znát slovo, receptivní a produktivní slovní zásoba, jak si slovíčka pamatovat...a hned vzápětí jsme toto aplikovali na pár cvičení....

Second part of the lesson was again devoted to the USA...this time we worked with photos and paintings...in groups we played a picture detective game...my group was disscussing the painting by Edward Hopper "Nighthawks"...we were supposed to describe the atmosphere, people, objects, setting, colors and say what in the picture attracts our eye and why, what story does the picture tell and what we like or dislike about the picture...and then we were to think of some vocabulary activity that could be applied to this painting...

Druhá část hodiny byla opět zasvěcena USA...tentokrát jsme pracovali s fotkami a malbami...ve skupinách jsme si hráli na "obrázkové detektivy"...moje skupina měla malbu od Edwarda Hopper "Noční ptáci"...měli jsme popsat atmosféru, lidi, věci, prostředí, barvy a říci, co na obrázku nás upoutalo a proč, jaký příběh malba vypráví a co se nám na obrázku líbí a co ne...pak jsme měli vymyslet nějakou aktivitu na procvičení slovní zásoby, která by se vztahovala k obrazu...

...everything in the English lessons we have had so far was presented in a very practical manner which I appreciate a lot...because plain theory is good for nothing...well...maybe not for nothing but certainly is nicer when can put it into practice...

...všechno co jsme v hodinách angličtiny zatím probrali bylo podáno velice prakticky, což já velmi oceňuji...protože holá teorie je k ničemu...no...možná ne úplně k ničemu ale určitě je příjemnější, když může být uvedena do praxe...

Last Danish course with Leif and Shiella started at 12:30...we made some dialogues and then we went over food vocabulary...at the end they brought us some tea and cookies as a goodbye...very sweet:-)

Poslední hodina dánštiny s Leifem a Shiellou začala ve 12:30...tvořili jsme dialogy a pak prošli slovní zásobu týkající se jídla...na konci nám přinesli čaj a cookies na rozloučenou...moc milé:-)

After gym exercise I went home to get some rest before Iva, Charlotte and Daniel would arrive to watch a movie...since we were four girls (Sylvia was there too) we outvoted Daniel and watched "Pride and Prejudice"....this kind of emotional input was exactly what I needed that evening...Mr. Darcy then took me through the night in my dreams :-)

Po cvičení v posilovně jsem šla domu, abych si trochu odpočinula než dorazila Iva, Charlotte a Daniel na film...a protože jsme byly čtyři na jednoho (Sylva tu byla také), přehlasovaly jsme Daniela a skoukli jsme "Pýchu a Předsudek"...přesně takový přísun emocí jsem ten večer potřebovala...pan Darcy mě pak ve snu provedl nocí :-)

Monday 3 March 2008

"The Jante law"...zákon Jante...Monday, March 3, 2008

Monday...sitting in the classroom at 8:15...time is running but no teacher is coming:-)...well a little bit of confusion in the program...Tim and Daniel finally went to ask what had gone wrong...and at the end we had our "Comparative studies" lesson with Tove Heidemann...we discussed why is the school system as it is in different countries from a historical point of view...

Pondělí...v 8:15 sedíme ve třídě...čas běží a učitel nikde...trochu zmatek v plánech...Tim a Daniel nakonec šli zjistit, co se stalo...a nakonec jsme o hodinu "Srovnávacích studií" s Tove Heidemann nepřišli...probírali jsem jaké důvody z historického hlediska vedli k tomu, že jednotlivé školní systémy vypadají tak jak vypadají...

Three main divisions based on various approaches:

Tři hlavní rozdělení na základě různých přístupů:

  • The Encyclopedic Approach - stands for France, Italy, Portugal, Spain and Belgium - this approach can be described with uniformity (all children should be at the same level all over the country - following the same curriculum; they should acquire as much knowledge as possible), rationality (logical way of thinking, no religion, no emotions; science, French, philosophy and history in focus), elitism (competition in teaching and career - no cooperation)
  • Encyklopedický přístup - týká se Francie, Itálie, Portugalska, Španělska a Belgie - může být charakterizován jednotností (všecny děti mají být na stejné úrovni v celé zemi - sledují se stejné osnovy; mají si osvoji tolik vědomostí kolik je možné), racionalita (logický způsob myšlení, žádné náboženství, žádné emoce; zaměření na vědu, francouzštinu, filosofii a dějepis), elitářství (soutěživost při učení i kariéře - žádná spolupráce)
  • The Humanistic Approach - Great Britain - the ideal = the gentleman - typical: big moral standards (empathy, sense of duty, responsibility, preparation to take leadership, strong feeling of brotherhood), individualism (close contact between teacher and the student - focused on the individual students), specialisation (children choose at the age of 16 what they want to specialise on and don´t have to "waste" time on subjects they are not interested in)
  • Humanistický přístup - Velká Británie - ideál = džentleman - typické: vysoký morální standard (empatie, smysl pro povinnost, zodpovědnost, příprava na vůdcovství, pocit bratrství), individualismus (blízký vztah mezi studenty a učitelem - zaměření na jednotlivé studenty) specializace (děti si volí v 16 letechna co se chtějí zaměřit a nemusí tak "plýtvat" časem na předmětech, které je nezajímají)
  • The Naturalistic Approach - Germany, The Netherlands, Scandinavia - education system is based on the community needs (economic viewpoint - teachers decide for the students according to their skills, school prepares for the future jobs, everyone has a function in the society), based on the "Master learning" (learning by imitatin - following the master, inspired by the parents way of socialising, process is as important as the product)
  • Naturalistický přístup - Německo, Nizozemí, Skandinávie - vzdělávací systém je založen na potřebách společnosti (ekonomický pohled - učitelé rozhodují za studenty na základě jejich dovedností, škola připravuje pro budoucí povolání, každý má ve společnosti svou funkci), založeno na "řemeslném učení" (učení se napodobováním, inspirováno rodičovským přístupem, proces je stejně tak důležitý jako výsledek)

....but anyway...as we live in the United Europe...the tendecies are now more or less the same everywhere...focused on competences...combination of knowledge and skills and the importance of ability to use these.

...nicméně...jelikož nyní žijeme ve sjednocené Evropě...tendence jsou všude víceméně stejné...zaměřeny na kompetence...kombinaci dovedností a vědomostí a s důrazem na schopnost jich využít.

...the lesson continued with a debate and one thing really struck me...in Denmark, they spend a lot of money on helping children with special needs during the learning process (e.g. having an extra teacher in the class) but they don´t pay much attention to the talented pupils...those are just left behind...has to do with the "Jante law"...no one should be considered better than the other (see below)...I found that very shocking...because in my opinion this is not the way to do it...where is the individual sensitive approach to each child???...I have always thought that talent was a gift and shouldn´t be wasted...and here they just let their talents decline...a little said I think :-(

...pokračovali jsme pak debatou a jedna věc mě velmi zarazila...v Dánsku utratí velké množství peněz na pomoc studentům se zvláštními potřebami (např. extra učitel ve třídě), ale talentovaných dětí si moc nevšímají...ty jsou prostě necháni jen tak...má to co dělat se "zákonem Jante"...nikdo nesmí být považován za lepšího než ostatní (viz níže)...mě to tedy připadá celkem šokující...protože podle mě to není ten správný způsob jak to dělat...kam se poděl citlivý individuální přístup???...vždycky jsem si myslela, že talent je dar a nemělo by se jím plýtvat...a tady prostě nechávají jejich talenty upadat...trochu smutné, ne? :-(

The "Jante Law"...is a concept created by the Norwegian/Danish author Aksel Sandemose...there are ten different rules in the law, but they are all variations on a single theme and are usually referred to as a homogeneous unit: Don't think you're anyone special or that you're better than us.

The ten rules are:
Don't think that you are special.
Don't think that you are of the same standing as us.
Don't think that you are smarter than us.
Don't fancy yourself as being better than us.
Don't think that you know more than us.
Don't think that you are more important than us.
Don't think that you are good at anything.
Don't laugh at us.
Don't think that anyone cares about you.
Don't think that you can teach us anything

Zákon Jante sepsal norský spisovatel Aksel Sandemose. Zákon má deset pravidel, ale všechna jsou variací na jediné téma: Nemysli si, že jsi nějak zvláštní nebo dokonce lepší než my.

10 pravidel zákona Jante zní:
Nebudeš si myslet, že jsi někdo.
Nebudeš si myslet, že znamenáš stejně hodně jako my.
Nebudeš si myslet, že jsi chytřejší než my.
Nebudeš si namlouvat, že jsi lepší než my.
Nebudeš si myslet, že víš víc než my.
Nebudeš si myslet, že jsi víc než my.
Nebudeš si myslet, že jsi k něčemu dobrý.
Nebudeš se nám smát.
Nebudeš si myslet, že někoho zajímáš.
Nebudeš si myslet, že nás něco můžeš naučit.

....you are very wellcomed to comment on that...I would really like to see your opinion about this!!!

...více než uvítám, když přidáte svůj komentář...velmi by mě zajímal váš názor na toto!!!

After the lunch we had another Citizenship lesson with Torbjorn...this time we got into philosophy...Plato, Aristotle, Descartes, Locke, Hume...this all was little too much for my poor brain...the only thing I got out of it is...we should use more deductive way of learning...children have to solve problems...create their own theories and then test them...this way they will learn how to think...

Po obědě jsme měli další hodinu Občanství s Torbjornem...tentokrát jsme zabředli do filosofie...Platón, Aristoteles, Descartes, Locke, Hume...to vše bylo trochu moc pro můj ubohý mozeček...jediné co jsem si z toho odnesla...měli bychom používat více deduktivního učení...děti musejí řešit problémy...vytvářet si vlastní teorie a pak je podrobit testu...takto se naučí jak myslet...

In the afternoon I read texts for the English lesson and worked on the blog...

Odpoledne jsem četla texty na angličtinu a pracovala na blogu...

...at 08:00 p.m. came Daniel to watch "Prison break" with me...it is getting very thrilling...

...v osm večer dorazil Daniel na další díly "Útěku z vězení"...začíná to být pěkně napínavé...

Sunday 2 March 2008

...6 bottles of wine for 50 DKK - good deal...6 lahví vína za 50 dánských korun - dobrý obchod...Weekend, March 1-2, 2008

Saturday...didn´t get to sleep longer since there was a trip to Germany arranged by our buddy, Thora...no culture...this time we were interested in something else...cheaper food and drinks (got some really good deals...jupi, jupi, jup...can party little more)...

Sobota...zase jsem si nemohla moc přispat, protože pro nás naše buddy Thora naplánovala výlet do Německa...ne za kulturou...tentokrát nás zajímalo něco úplně jiného...levnější jídlo a hlavně pití (docela jsme ušetřili...jupi, jupi, jup...můžeme o trochu více pařit)...

12:30 back in Haderslev...made my lunch and devoted a "little" time to the blog...at five came Daniel and we had another two-episode session of "Prison Break"...

12:30 zpět v Haderslevu...udělala jsem si obět a zasvětila "trochu" svého času blogu...v pět přišel Daniel na další dvou-dílné posezení u "Útěku z vězení"...



..at eight we met with the others in Charlotte´s and Iva´s place...Tim brought a guest...Lasse...a very nice guy......we started the evening by watching the movie "The Pursuit of Happiness" (American dream is so omnipresent this week)...when Chris Gardner and his son, Christopher came to their "happy end"...the time for our late evening surprise dessert came...Tim and Lasse brought with them the wafle dough and a delicious chocolate cream...Tim was the chef for that night...I just kept him company in the kitchen since he was doing so well and didn´t need any help...


...v osm jsme měli sraz u Charlotte a Ivy na bytě...Tim s sebou přivedl hosta...Lasseho...moc milý týpek...začali jsme filmem "Štěstí na dosah" (americký sen nás prostě stíhá tento týden všude)...když Chris Gardner a jeho syn, Christopher došli ke svému "happy endu"...přišel čas na překvapení v podobě pozdního dezertu...Tim a Lasse přinesli s sebou těsto na wafle a úžasnou čokoládovou polevu...šéfkuchařem byl tentokrát Tim...já jsem mu jen dělala společnost v kuchyni, protože mu to šlo velmi dobře a pomoc nepotřeboval...

...I thought I´ll be back in my bed by midnight but the fate decreed otherwise...I joined Lasse Tim and Daniel for a tiny bar tour...I wanted to hear some live music and Lasse new exactly where to go...Tribunen bar was our first stop...we caught couple songs from a band whose name I don´t remember...but I liked it...it was a nice change :-)

...myslela jsem, že do půlnoci budu ve své posteli, ale osud tomu chtěl jinak...přidala jsem se k Lassemu, Timovi a Danielovi na menší turné po barech...chtěla jsem slyšet ňějakou živou hudbu a Lasse věděl přesně kam jít...první zastávka - Tribunen...stihli jsme pár písní od skupiny, jejichž jméno si samozřejmě nepamatuji...ale líbilo se mi to...byla to velice milá změna :-)

...they closed at 02:00 a.m. so we went to check out one more place...called the "Buch´s"pub...I was very glad that I wasn´t there alone since some guys found me very attractive to talk to...they were usually old or drunk or both...but my bodyguards did a very good job, especially Tim...thank you...:-)

...ve dvě ráno zavírali a tak jsme se rozhodli navštívit ještě jedno místo...Buchova hospoda...a já byla velmi ráda, že jsem tu nebyla sama, protože mnoha pánům jsem přišla asi atraktivní na pokec...byli buď starý nebo opilý a nebo obojí...ale mí bodyguardi byli stále v pohotovosti, hlavně Tim...děkuji...:-)


Sunday...in the morning I felt little tired after the previous night...but that did not stop me from going to the gym with Iva...

Neděle...ráno jsem se cítila trochu unavená po předešlé noci...ale to mi nezabránilo jít s Ivčou do posilovny...

...feeling revived after the exercise we walked to the Lidl to get some vegetables and fruit...sun was shining, the weather was sweet...a little windy...but I am already getting used to that...

...s pocitem znovuzrození jsme se prošli do Lidlu nakoupit zeleninu a ovoce...slunce svítilo, počasí bylo krásná...trochu větrno...ale na to už si tu zvykám...

...the evening...working on the weblog and reading texts for the school...the topic again being the USA...this time in songs and poems...

...večer...práce na blogu a čtení textů do školy...opět s tématikou USA...tentokrát písně a básně...

Give Peace a Chance...Dejte míru šanci...Friday, Feb 29, 2008

Friday...today we continued with the Citizenship course thaught by Birgitte...and it was again very very demanding...in my opinion such courses should take place when your mind is not so tired after the whole week spent at school and maybe little bit later than eight in the morning...it took me some time to get my brain working...:-)

Pátek...dnes jsme pokračovali v kurzu o Občanství s Birgittou...a opět to byl velice náročný kurz...podle mě by takovéto semináře neměli probíhat v pátek v osm ráno, kdy už je člověk totálně vyčerpaný po celém školním týdnu...trochu mi dalo zabrat nastartování mozkových závitů...:-)

...anyway...I DID enjoy the lesson...

...ale i tak se mi tento seminář líbil...

...at first we presented what we had prepared about the "citizenship" topic concerning our individual countries...how is it represented in our curriculums (go to Daniel´s blog, if you are interested in this...I didn´t write it down...sorry)

...na začátku jsme odprezentovali co jsme si připravili na téma "občanství" s ohledem na jednotlivé země...jak je zastoupeno v našich osnovách (klikněte si na Danielův blog, pokud vás to zajímá...já jsem si to nezapsala...je to ale v angličtině)

...after the presentations an interesting question was there for us to answer: "What challenges do you consider to be some of the biggest today?"....we have prepared some key topics during our last lesson...globalization vs. national identity, global heating and environmental problems, intolerance, racism and discrimination...just to give you an idea...the list could of course be much longer...

...poté jsme měli odpovědět na otázku: "Jaké problémy považujete za jedny z nejpodstatnějších v současnosti?"...měli jsme pár klíčových témat z minulé hodiny...globalizace vs. národní identita, globální oteplování a životní prostředí, netolerance, rasismus a diskriminace...jen tak pro vaši představu...samozřejmě by tento seznam mohl být mnohem delší...


...this question has however brought about a very engaging discussion which couldn´t be interupted till the end of the lesson...we talked about what are actually so-called democratic values and how they are threatend in the present world...of course it included the "Caricature issue" which is a strong topic once again and USA and their wars could not be left behind...it turned out to be more than complicated to find any solution or agreement...we are smaller than small...I won´t go into more details...it is nine o´clock on Sunday and I am too tired to go over it again...we had many different opinions and I liked sharing them because it made me see the problem in a different and more complex way...but still I remain pacifist however it may seem naive...


...tato otázka nás ale zavedla do velmi zajímavé diskuse, kterou nebylo možno zastavit až do konce hodiny...hlavním tématem byly vpodstatě tzv. demokratické hodnoty a jak jsou v současném světě ohrožovány...samozřejmě došlo na problematiku karikatur, které jsou opět silně diskutovány a USa se svými válkami nemohla být vynechána...ukázalo se, že je více než složité najít jakékoliv řešení či odpověď...jsme menší než se zdá...nebudu se pouštět do detailů...je Neděle devět večer a jsem příliš unavená na to, abych se to pokoušela shrnout...měli jsme spousty odlišných názorů a pohledů a já jsem ráda, že jsme se o ně mohli podělit, protože mi to umožnilo vidět tuto problematiku z jiného úhlu a mnohem komplexněji...ale i tak zůstávám pacifistkou jakkoliv to může působit naivně...


Our afternoon Danish lesson was not very interesting this time...we just went over some grammar stuff...:-(

Naše odpolední hodina dánštiny nebyla tentokrát tak zajímavá...probrali jsme trochu gramatiky...:-(

In the evening, after a fortnight pause, we went to the Friday Cafe...I made up my mind to bring own bottle of wine and politely ask if I can drink since they don´t sell it...well...didn´t seem to be such a great idea after all...however a very nice guy introduced me to a drink I found good..."Bacardi Razz with sparkling water and lime"...

Večer, po čtrnáctidenní pauze, jsme vyrazili do Friday Cafe...rozhodla jsem se přinést si s sebou vlastní láhev vína a slušně se optat, zda bych si jit tam mohla vypít vzhledem k tomu, že oni víno nemají...no nakonec to nebyl zas až tak úžasnej nápad jak jsem si myslela...nicméně jeden velmi milý mladík mi představil drink, který mi celkem zachutnal..."Bacardi Razz s perlivou vodou a limetkou"...