Saturday 9 February 2008

First day at school - První školní den - Monday, Feb 4, 2008

...back again...took me little time but as I proceed writing about this week you´ll understand why...it was ehausting. On Monday we started with an ICT lesson where we have learned how to make these weblogs....which I think is really great...I thought it would be complicated but it´s not at all, so if you are interested go to http://blogger.com/. Weblog is a great tool for writing and collecting reflections about anything. Mine will be of course mostly concerned with the experience we are going through here. Besides our free time activities I´ll also add comments on classes we are taking here (as it is a part of our assesment) and my ideas and opinions about schools we will visit here...first visit is coming on Thursday and I very much look forward to seeing how Danish schools work.
...a zase zde...trochu mi to trvalo, ale pokud budete sledovat informace ohledně celého tohoto týdne, pochopíte proč…byl to velice vyčerpávající týden. V pondělí jsme začali se seminářem ICT, kde jsme se naučili vytvářet tyto weblogy….skvělá to věc…myslela jsem, že to bude složité, ale opak je pravdou…takže pokud mate zájem zkuste stránky http://blogger.com/ (lze nastavit i češtinu). Weblog nabízí úžasné možnosti pro zapisování a shromažďování úvah a zážitků a je úplně jedno jaké oblasti se týkají. Můj blog bude samozřejmě zaměřen na to, čím zde procházím. Kromě aktivit a zážitků z našeho volna vás zde budu také informovat o seminářích a přednáškách ( s ohledem na to, že je to součástí našeho hodnocení zde) a také o poznatcích z hospitací na školách…první se chystá už tento čtvrtek a já se velmi těším až uvidím jak tady školy fungují.

Our next class on Monday was with our coordinator Jette and it was on the topic: Danish and Denmark...we have discussed our stereotypes and expectations for which we created in groups those beautiful posters representing our perception of Denmark...and what are my expectations and stereotypes....stereotype no 1. Danes drink a lot...and that I do think is true...and my expectations...well, I just want to enjoy it and have fun...



Další seminář byl zaměřen na Dány a Dánsko a měli jsme na něj naší koordinátorku Jette. Probírali jsme naše stereotypy týkající se Dánska…země jako takové, kultury…a také naše očekávání…z toho vznikly tyto plakáty, které ukazují jak Dánsko vnímáme…zatím…a jaké jsou mé stereotypy a očekávání…stereotyp č. 1 – Dáni se VELMI rádi napijí…a myslím, že tento stereotyp se mi víceméně potvrzuje…a co očekávám…že si to tu prostě užiju…

Another topic of this class was the Danish education system: I don´t think it differs much from the Czech system...there are 3 levels: basic school, youth education and higer education, to which should be added the area of adult education. The basic school is a 9-year compulsory school. What is different here is that they have a possibility to take two voluntary years - one before...pre-school class...and one after...10th school year. During these nine years, children undergo 3 exams (3rd, 7th and 9th grade) to see how they are doing. The environment in the schools is not very stressful...individual pace...I would like that. What I find interesting is that children call their teacher by the first name...not sure if that would be a good idea in the Czech Republic though. Youth education is either academically oriented (general upper secondary education) or vocationally oriented (vocational education and training). Takes approx. 3 years. After completing youth education, it is possible to continue in higher education which can be divided into 3 cycles: short, medium, long. NOTICE - at the age of 18 students start to receive money from the state while they study to help them to become more independent of their parents...that´s a good idea...huh??? However the direction that the education system takes here and the reformation attempts are very similar to the Czech Republic...democracy (children are involved and therefore have a bigger responsibility for the learning process), frameworks, key qualities, focusing on their individualities etc...but we will soon see how it looks in reality here...

Education of teachers varies from our counry quite a lot. It is a four-year academic program with a big part of teaching practice. Colleges educate teachers for basic and lower secondary schools and the upper-secondary teachers are educated at the universities. They do not have only two specialized subjects but FOUR !!! That would kill me!!!
If you want to learn more: go to the homepage of the Ministry of Education http://eng.uvm.dk/.

Další seminář byl zaměřen na Dány a Dánsko a měli jsme na něj naší koordinátorku Jette. Probírali jsme naše stereotypy týkající se Dánska…země jako takové, kultury…a také naše očekávání…z toho vznikly tyto plakáty, které ukazují jak Dánsko vnímáme…zatím…a jaké jsou mé stereotypy a očekávání…stereotyp č. 1 – Dáni se VELMI rádi napijí…a myslím, že tento stereotyp se mi víceméně potvrzuje…a co očekávám…že si to tu prostě užiju…
Dalším tématem této hodiny byl Dánský vzdělávací systém. Nemyslím, že by se nějak zásadně lišil od našeho…má tři úrovně: základní škola, vzdělávání mládeže a vyšší vzdělávání, ke kterému by měla být přiřazena ještě oblast vzdělávání dospělých. Základní škola je povinná a sestává z devíti let. Co se liší je, že mají možnost navštěvovat dva dobrovolné ročníky…jeden před…přípravka… a druhý po…“desátý“ ročník. V průběhu těchto 9ti let projdou děti třemi testy (na konci 3., 7., 9. třídy), které mají ukázat na to jak si prozatím stojí. Prostředí ve škole není stresující…každý se může řídit svým osobním tempem…to by se mi moc líbilo. Zajímavé je myslím to, že žáci nazývají své učitele křestním jménem…to by u nás s ohledem na autoritu asi moc nefungovalo…no nevím… Vzdělávání mládeže je zaměřeno buď akademicky (obecné…náš gympl) nebo odborně (odborné vzdělání a výcvik). Trvá zhruba 3 roky. Po dokončení středoškolského vzdělávání lze pokračovat ve vyšším vzdělávání, které lze rozdělit do tří cyklů: krátký, střední, dlouhý. POZOR – v 18ti studenti začínají dostávat po dobu studia od státu peníze, aby se snáze osamostatnili…to není špatnej nápad…že??? Nicméně směr, kterým se vzdělávací systém ubírá a reformační snahy jsou velice podobné jako u nás…demokracie (děti jsou více zahrnuty a mají tak větší zodpovědnost za svůj učební vývoj), rámcové programy, klíčové kompetence, zaměření na jednotlivce atd….ale brzy uvidíme jak to funguje ve skutečnosti na školách tady…
Vzdělávání učitelů se ale od Čech docela liší. Je to čtyřletý akademický program s velkým podílem praxe. Vysoké školy vzdělávají učitele základní školy a středoškolští učitelé musí absolvovat univerzitu. Nemají pouze dvě specializace, ale ČTYŘI!!! To by mě asi zabilo!!!
Pokud se chcete dozvědět více…klikněte na odkaz Ministerstva Školství
http://eng.uvm.dk/.

In the afternoon we had a little tour around the town...then we got something like two hours rest and we went to see a Danish movie (sorry, forgot the name but it was an OK teenage movie about three 15-year-old Danish girls who created their own rite of passage). We got back home after 10 p.m. and totally exhausted but still happy :-)



Odpoledne následovala menší prohlídka města…pak asi tak dvě hodinky na vydechnutí a vyrazili jsme na večerní promítání dánského filmu (omlouvám se, ale název si nepamatuji…byl to docela pěkný film pro mladé o třech patnáctiletých holkách, který si vytvoří svůj vlastní rituál dospívání). Domů jsme se dostali po desáté a to totálně vyčerpaní a stále veselí :-).

No comments: