Monday 3 March 2008

"The Jante law"...zákon Jante...Monday, March 3, 2008

Monday...sitting in the classroom at 8:15...time is running but no teacher is coming:-)...well a little bit of confusion in the program...Tim and Daniel finally went to ask what had gone wrong...and at the end we had our "Comparative studies" lesson with Tove Heidemann...we discussed why is the school system as it is in different countries from a historical point of view...

Pondělí...v 8:15 sedíme ve třídě...čas běží a učitel nikde...trochu zmatek v plánech...Tim a Daniel nakonec šli zjistit, co se stalo...a nakonec jsme o hodinu "Srovnávacích studií" s Tove Heidemann nepřišli...probírali jsem jaké důvody z historického hlediska vedli k tomu, že jednotlivé školní systémy vypadají tak jak vypadají...

Three main divisions based on various approaches:

Tři hlavní rozdělení na základě různých přístupů:

  • The Encyclopedic Approach - stands for France, Italy, Portugal, Spain and Belgium - this approach can be described with uniformity (all children should be at the same level all over the country - following the same curriculum; they should acquire as much knowledge as possible), rationality (logical way of thinking, no religion, no emotions; science, French, philosophy and history in focus), elitism (competition in teaching and career - no cooperation)
  • Encyklopedický přístup - týká se Francie, Itálie, Portugalska, Španělska a Belgie - může být charakterizován jednotností (všecny děti mají být na stejné úrovni v celé zemi - sledují se stejné osnovy; mají si osvoji tolik vědomostí kolik je možné), racionalita (logický způsob myšlení, žádné náboženství, žádné emoce; zaměření na vědu, francouzštinu, filosofii a dějepis), elitářství (soutěživost při učení i kariéře - žádná spolupráce)
  • The Humanistic Approach - Great Britain - the ideal = the gentleman - typical: big moral standards (empathy, sense of duty, responsibility, preparation to take leadership, strong feeling of brotherhood), individualism (close contact between teacher and the student - focused on the individual students), specialisation (children choose at the age of 16 what they want to specialise on and don´t have to "waste" time on subjects they are not interested in)
  • Humanistický přístup - Velká Británie - ideál = džentleman - typické: vysoký morální standard (empatie, smysl pro povinnost, zodpovědnost, příprava na vůdcovství, pocit bratrství), individualismus (blízký vztah mezi studenty a učitelem - zaměření na jednotlivé studenty) specializace (děti si volí v 16 letechna co se chtějí zaměřit a nemusí tak "plýtvat" časem na předmětech, které je nezajímají)
  • The Naturalistic Approach - Germany, The Netherlands, Scandinavia - education system is based on the community needs (economic viewpoint - teachers decide for the students according to their skills, school prepares for the future jobs, everyone has a function in the society), based on the "Master learning" (learning by imitatin - following the master, inspired by the parents way of socialising, process is as important as the product)
  • Naturalistický přístup - Německo, Nizozemí, Skandinávie - vzdělávací systém je založen na potřebách společnosti (ekonomický pohled - učitelé rozhodují za studenty na základě jejich dovedností, škola připravuje pro budoucí povolání, každý má ve společnosti svou funkci), založeno na "řemeslném učení" (učení se napodobováním, inspirováno rodičovským přístupem, proces je stejně tak důležitý jako výsledek)

....but anyway...as we live in the United Europe...the tendecies are now more or less the same everywhere...focused on competences...combination of knowledge and skills and the importance of ability to use these.

...nicméně...jelikož nyní žijeme ve sjednocené Evropě...tendence jsou všude víceméně stejné...zaměřeny na kompetence...kombinaci dovedností a vědomostí a s důrazem na schopnost jich využít.

...the lesson continued with a debate and one thing really struck me...in Denmark, they spend a lot of money on helping children with special needs during the learning process (e.g. having an extra teacher in the class) but they don´t pay much attention to the talented pupils...those are just left behind...has to do with the "Jante law"...no one should be considered better than the other (see below)...I found that very shocking...because in my opinion this is not the way to do it...where is the individual sensitive approach to each child???...I have always thought that talent was a gift and shouldn´t be wasted...and here they just let their talents decline...a little said I think :-(

...pokračovali jsme pak debatou a jedna věc mě velmi zarazila...v Dánsku utratí velké množství peněz na pomoc studentům se zvláštními potřebami (např. extra učitel ve třídě), ale talentovaných dětí si moc nevšímají...ty jsou prostě necháni jen tak...má to co dělat se "zákonem Jante"...nikdo nesmí být považován za lepšího než ostatní (viz níže)...mě to tedy připadá celkem šokující...protože podle mě to není ten správný způsob jak to dělat...kam se poděl citlivý individuální přístup???...vždycky jsem si myslela, že talent je dar a nemělo by se jím plýtvat...a tady prostě nechávají jejich talenty upadat...trochu smutné, ne? :-(

The "Jante Law"...is a concept created by the Norwegian/Danish author Aksel Sandemose...there are ten different rules in the law, but they are all variations on a single theme and are usually referred to as a homogeneous unit: Don't think you're anyone special or that you're better than us.

The ten rules are:
Don't think that you are special.
Don't think that you are of the same standing as us.
Don't think that you are smarter than us.
Don't fancy yourself as being better than us.
Don't think that you know more than us.
Don't think that you are more important than us.
Don't think that you are good at anything.
Don't laugh at us.
Don't think that anyone cares about you.
Don't think that you can teach us anything

Zákon Jante sepsal norský spisovatel Aksel Sandemose. Zákon má deset pravidel, ale všechna jsou variací na jediné téma: Nemysli si, že jsi nějak zvláštní nebo dokonce lepší než my.

10 pravidel zákona Jante zní:
Nebudeš si myslet, že jsi někdo.
Nebudeš si myslet, že znamenáš stejně hodně jako my.
Nebudeš si myslet, že jsi chytřejší než my.
Nebudeš si namlouvat, že jsi lepší než my.
Nebudeš si myslet, že víš víc než my.
Nebudeš si myslet, že jsi víc než my.
Nebudeš si myslet, že jsi k něčemu dobrý.
Nebudeš se nám smát.
Nebudeš si myslet, že někoho zajímáš.
Nebudeš si myslet, že nás něco můžeš naučit.

....you are very wellcomed to comment on that...I would really like to see your opinion about this!!!

...více než uvítám, když přidáte svůj komentář...velmi by mě zajímal váš názor na toto!!!

After the lunch we had another Citizenship lesson with Torbjorn...this time we got into philosophy...Plato, Aristotle, Descartes, Locke, Hume...this all was little too much for my poor brain...the only thing I got out of it is...we should use more deductive way of learning...children have to solve problems...create their own theories and then test them...this way they will learn how to think...

Po obědě jsme měli další hodinu Občanství s Torbjornem...tentokrát jsme zabředli do filosofie...Platón, Aristoteles, Descartes, Locke, Hume...to vše bylo trochu moc pro můj ubohý mozeček...jediné co jsem si z toho odnesla...měli bychom používat více deduktivního učení...děti musejí řešit problémy...vytvářet si vlastní teorie a pak je podrobit testu...takto se naučí jak myslet...

In the afternoon I read texts for the English lesson and worked on the blog...

Odpoledne jsem četla texty na angličtinu a pracovala na blogu...

...at 08:00 p.m. came Daniel to watch "Prison break" with me...it is getting very thrilling...

...v osm večer dorazil Daniel na další díly "Útěku z vězení"...začíná to být pěkně napínavé...

1 comment:

Anonymous said...

hello katerina,
do you happen to be a relative of iva/eva valdmanova. i'm looking for her. she is around 54 of something like that. she used to be my collaegue in Iraq. if she is a relative i would love to receive a message from you at mikefrenken@hotmail.com.

hope to hear from you.

greetings mike