Thursday 10 April 2008

"Hygge even in the school"...Wed-Thur, April 9-10, 2008

Wednesday...I had a day off since there were no English lessons I could go to and lessons in Danish aren´t much fun to observe if you don´t understand what´s going on...so I enjoyed my free time...at least I caught up with some stuff...e.g. weblog as you can see...in the evening Iva and Charlotte came over and we watched "Prime"...and had a good laugh :-)...Maryl Streep is great in this one...


Středa...měla jsem den volna, protože nebyly žádné hodiny angliny, na které bych se mohla jít podívat a hodiny v Dánštině nejsou zrovna zábavné, když nerozumíte tomu, co se děje...tak jsem si užila volného času...aspoň jsem dohnala pár věcí...např. weblog jak můžete vidět...večer přišla Iva a Charlotte a shlédli jsme "Prime"...a dost dobře se nasmály :-)...Streepová je tu vážně skvělá...


Thursday...my first lesson at Hoptrup today was English with Signe and a class of sixteen 10th graders...their plan for the lesson was to do a "Mock exam"...because at the end of this year they are going to have a final exam in front of an assessor...they will pick a topic by chance and will get a text and a CD connect to it...then they will go and prepare for 20min before coming and speaking to the point again for 20 minutes...
...most looked little frightened by this but in my opinion they needn´t be...their English is quite good...


Čtvrtek...má dnešní první hodina v Hoptrupu byla anličtina se Signe a třídou šestnácti desáťáků...jejich plán pro dnešní lekci byl "Zkouška nanečisto"...protože na konci tohoto roku budou mít závěrečnou zkoušku před přísedícím...vytáhnou si téma a dostanou text s CDéčkem, které se tohoto tématu týkají...pak půjdou na 20 minut na potítko a nakonec budou mluvit také 20 minut k věci...
...většina vypadala vyděšeně, ale podle mě nemají proč...jejich angličtina je dobrá...


...well...Signe gave them a text about South Africa and 10 minutes to prepare...they all concentrated on doing so and they were unusually silent...then she asked if one girl would be willing to come and try it out and thanked her for doing so...I really liked this kind of approach because it created entirely different atmosphere in the class...the girl did well...she went over the most important facts, rephrased the text into her own words and was able to answer all Signe´s questions...the other students listened and made notes because later on they were to give feedback...at the end of her "Mock exam" the class showed their sympathy and applauded...Signe also commented on her exam performance...she was critical but mostly gave encouragment...


...no...Signe jim dala text o Jižní Africe a 10 minut na přípravu...všichni se na to soustředili a ve třídě byl nezvyklý klid...pak se jedné dívky zeptala, zda by si to chtěla vyzkoušet a také ji poděkovala za to, že do toho jde...tento přístup se mi moc líbil, protože to vytváří ve třídě úplně jinou atmosféru...studentce to šlo moc dobře...zmínila všechna důležitá fakta, řekla to svými slovy a byla schopná zodpovědět veškeré Signiny otázky...ostatní poslouchali a dělali si poznámky, protože pak měli za úkol poskytnout feedback...na konci její "Zkoušky nanečisto" třída projevila svou účast potleskem...Signe průběh zkoušky také okomentovala...byla kritická ale převažovaly povzbudivé komentáře...


After the class, I asked Signe how she teaches them grammar because to me it seems that they mostly focus on productive and perceptive skills...and she showed me something I really liked...she points out where the students have problems with grammar and then gives them materials to study to understand the grammatical issue better...after they have to write a paper about anything they like but it has to show understanding of the grammar they have been dealing with...and as a final thing they have to prepare a presentation about their grammatical issue for the class...explain what are the most important aspects of it and also prepare a task to practice it...isn´t that just wonderful?!....although I don´t know how it would work with lower levels I think it´s a great idea and certainly worth trying...


Po hodině jsem se Signe zeptala jak je učí gramatiku, protože jsem zatím nabyla dojmu, že se tu soustředí jen na produktivní a receptivní dovednosti...a ukázala mi něco co mě nadchlo...vypíchne kde mají studenti problémy s gramatikou a pak jim k tomu dá materiály, které si mají za úkol nastudovat...poté musí napsat krátký text, ve kterém prokáží, že danému problému porozumněli...a jako třešničku na dortu připraví prezentaci svého gramatického problému pro celou třídu...vysvětlí, co jsou nejdůležitější body tohoto gramatického problému a připraví pro zbytek třídy aktivitu na procvičení...no není to úžasné?!...sice nevím jak by to fungovalo u nižších úrovní, ale podle mě je to skvělý nápad a určitě to stojí za vyzkoušení...


...at 10:05 started a singing class in the great hall...I went in and just enjoyed listening to all the students singing...it was all but one Danish songs...so I could not really participate...not that I cared...would spoil it for them if I did anyway...they sounded great and seemed to have a lot of fun...


...v 10:05 začala hodina zpěvu v aule...tak jsem se vmísila do davu a užila zpěvu všech studentů...až na jednu písničku byly všechny v Dánštině...tak jsem se nemohla nijak zúčastnit...ne že by mi to vadilo...stejně bych jim to jen kazila...pěkně si notovali a vypadalo to, že je to fakt baví...


After coffee and snack with teachers...I joined Soren´s English class...again 10th graders...and this time 16 present...Soren lighted a candle and put on some music as a background..."Hygge"...then he started to explain something...unfortunatelly in Danish...didn´t get any of that :-(...then they read a text about Hollywood...they took turns around the class...one read and the next one translated..and so on...until they read it all...rather boring and most of the time the rest of the class did not really pay attention...there were quite big differences in their English levels...some had even difficulties with reading fluently...


Po kávičce a svačince s učiteli...jsem hospitovala v Sorenovo hodině angličtiny...opět desáťáci...tentokráte 16 přítomných...Soren zapálil svíčku a pustil do pozadí hudbu..."Hugge" (pohodička)...pak začal něco vysvětlovat...bohužel dánsky...z toho jsem teda fakt nic nepochytila :-(...pokračovali čtením textu o Hollywoodu...střídali se postupně dokola ve třídě...jeden četl a další překládal...atd...dokud to celé nedočetli...trochu nudné a většinu času zbytek třídy nedával pozor...také mezi nimi byly značné rozdíly co do úrovně angličtiny...někteří měli dokonce problém plynule číst...


The next lesson...after a ten-minute break Soren started discussion on the movie production in Hollywood vs. Denmark and many other things that could be connected to this...and although some had problems expressing themselves in English the conversation was quite profound...


Další hodinu...po desetiminutové přestávce...Soren začal debatou na téma filmové produkce Hollywoodu a Dánska a spoustu dalších věcí, které se k tomu dají vztáhnout...a přestože něktěří měli problém se v angličtině vyjádřit byla to konverzace celkem na úrovni...


...to finish up there was a bit of listening comprehension..."Dating tips"...they made notes while listening and then summarized it...


...na zakončení zařadil trochu poslechu..."Tipy na rande"...během poslechu si dělali poznámky a pak to celé shrnuli...


When I finally got home...I had to lie down...I had been having sore throat for a while...but I started to feel also very tired and my muscles began to ache...hope it is nothing serious...but I will have to skip the swimming pool that we´ve planned for Saturday :-(


Když jsem se konečně dostala domů, musela jsem si jít lehnout...už ňákou dobu mě bolelo v krku...ale teď jsem se začala cítit unaveně a trochu mě pobolívaly i svaly...snad to nebude nic vážného...každopádně ale asi budu muset vynechat plavání, které jsme si naplánovali na sobotu :-(

No comments: