Monday 7 April 2008

"Hop, hop, hop...Hoptrup"....Mon, April 7, 2008

Monday...today I started my second week of practice...but not until 05:30 in the afternoon...yeah...you are reading that right...I got a night shift...and how is that possible...simple...I am at the Hoptrup Efterskole...which is a special kind of school, a boarding school, where students go to take their 9th or voluntary 10th year of education...there are 78 students who live and have the classes in the same school building...kind of modern Hogwarts...


Pondělí....dneska mi začal druhý týden praxe...ale až v 17:30...ano...čtete správně...měla jsem noční šichtu...a jak je to možné...jednoduše...jsem v Hoptrupské škole...což je zvláštní druh školy, internátní školy, kam studenti nastoupují, aby si udělali 9. nebo volitelný 10. rok studia...je tu 78 studentů, kteří žijí a mají vyučovací hodiny pod jednou střechou...tak trochu moderní Bradavice...

However...Hoptrup is not just a regular efterskole...it is also special in one more aspect...it focuses on music, dance and theatre...so the school is full of artistic young people...even the teachers are quite young...and I really like that...


Nicméně...Hoptrup není běžnou institucí tohoto druhu...je zvláštní jěště z jednoho důvodu...zaměřují se zde totiž výhradně na hudbu, tanec a divadlo...takže je tato škola plná mladých nadaných lidí...dokonce i učitele jsou převážně mladší...a to se mi líbí...

Since it was a night shift which would end at 11:00 p.m., I decided to sleep over...good choice!!! Signe, the teacher that´s taking care of me here, picked me up in Haderslev at 05:30 p.m. and we drove towards Hoptrup village...she got me a room and we went to have a dinner together with the students and other teachers who were still at the school...there is nothing like a teacher´s table...teachers simple sit with the students...each teacher has his "children", a group of students, to which he is like a parent while they stay here...

Vzhledem k tomu, že to byla noční šichta, která mi končila až ve 23:00, rozhodla jsem se tu přespat...skvělé to rozhodnutí!!! Signe, učitelka, která se tu o mě stará, mě vyzvedla v Haderslevu v 17:30 a vyjeli jsme směrem k vesničce Hoptrup...zajistila mi pokoj a vyrazili jsme na společnou večeři se studenty a učiteli, kteří byli ještě ve škole...není zde nic jako učitelský stůl...učitelé sedí prostě se studenty...každý učitel má své "děti", skupinu studentů, kterým dělá v době jejich pobytu zde "rodiče"...

...we had delicious lasagne...could choose if I wanted Bolognese or Vegeterian...bread and salad..."TAK FOR MAD!!!"...Thank you for the meal....


...měli jsme vynikající lasagne...mohla jsem si dokonce vybrat jestli chci bolognské nebo vegetariánské...chléb a salát..."TAK FOR MAD!!!"...Děkuji za jídlo...

...after the dinner students had classes, which is not really usual because they normaly finish at 05:00 p.m. ...this day was little acceptional because they had a prolonged weekend after returning from their trip to the Czech Republic...I joined Signe´s dance class...they are working on a "western musical" at the moment...divided in groups they each have different song to which they make a choreography...they were very good...sometimes it is unbelievable what a human being can do with his/her body...I stood there just watching...that was all I could do...


...po večeři čekaly studenty ještě hodiny, což není obvyklé, protože normálně končí v 17:00...tento den byl tak trochu výjmečný, protože měli prodloužený víkend po návratu z výletu do Čech...já jsem se přidala k Signe a její taneční třídě...zrovna pracují na "westernovém musikálu"...rozděleny do skupin mají každý jinou písničku, ke které vytvářejí choreografii...fakt jim to šlo...je až neuvěřitelné co se dá s lidským tělem udělat...já jen tupě zírala...na víc bych se stejně nezmohla...

...the lesson ended at 09:00 p.m. and then the students had their time off...I discussed the schedule for this week with Signe while having a second dinner...then we checked the students who had chores for this day...cleaning up the kitchen, classrooms, gym halls...we locked the doors of the school...and at 11:00 p.m. went to say "Good night" to all of them...Signe and Lars, the two teachers who had the night shift left after a short "beer meeting" at the teacher´s room...but don´t worry...the students did not stay alone in the building...besides me there was the headmaster and the second headmaster who permanently reside in the school...


...hodina skončila ve 21:00 a studenti pak již měli volno...já se Signe ještě probrala rozvrh na tento týden při druhé večeři...pak jsme zkontrolovali studenty, kteří měli tento den různé povinnosti...uklidit kuchyň, třídy, tělocvičny...pozamykaly jsme všechny dveře...a ve 23:00 jsme šly dát všem studentům "Dobrou noc"...Signe a Lars, učitelé, kteří měli ten večer noční šichtu pak jeli po krátkém pivním dýchánku v učitelské místnosti domů...ale nebojte...studenti nezůstali v celé budově sami...mimo mě tu byli ještě ředitel a jeho zástupce, kteří tu mají trvalé bydliště...


...I went to bed at 11:30 totaly exhausted...it was a lovely day...a great and very different practice experience...very much looking forward to what´s ahead...

...totálně unavena jsem zalehla v půl dvanácté...byl to moc pěkný den...skělá a úplně odlišná zkušenost co se praxe týče...a už se nemohu dočkat, co mě ještě čeká...

No comments: