Thursday 27 March 2008

"Extremely loud and incredibly close"..."Příšerně nahlas a k nevíře blízko" Thursday, March 27, 2008

Thursday...wonderful morning off...I could sleep longer and finish up the presentation about the Czech Republic that I have been asked to do in the evening at the Hoptrup Efterskole since they go to our lovely country for a week...

Čtvrtek...nádherné volno celé dopoledne...mohla jsem si trochu přispat a také dokončit prezentaci o České Republice, o kterou mě požádali abych přednesla večer v Hoptrup Internátní škole, protože na týden do naší krásné země jedou...

We started the school day with the English lesson...we shortly reviewed the vocabulary teaching and then moved to a group analysis of the novel that we were suppossed to read "Extremely loud and incredibly close"...not all students did though...so in our group it was only me and one more Danish student who could really discuss it...I liked the book very much as I said already before...and therefore I had a lot on my mind to share...we also watched a part of the movie "Farenheit 9/11" and talked about things in common with the novel...we are to prepare a presentation for the next lesson to conclude the reading task...

Školní den začal hodinou angličtiny...krátce jsme zopákli vyučování slovní zásoby a pak přešli k analýze románu, který jsme měli přečíst "Příšerně nahlas a k nevíře blízko"...no né všichni to četli...takže v naší skupině jsem to byla já a ještě jedna dánská studentka, kdo to mohl skutečně rozebírat...a jak už jsem se zmínila dříve, mě ta knížka velmi oslovila...a tak jsem tedy i měla co sdělit...také jsme skoukli část filmu "Farenheit 9/11" a diskutovali o věcech, které jsou pro tento film a román společné...pro příští hodinu si máme ve skupinách připravit prezentaci abychom tento úkol zakončili...

...then I hurried to the gym...ate a lot of the wonderful ice-cream yesterday :-) and home to have a dinner...and already at 06:00 p.m. I took a bus to Hoptrup where I was awaited by approximately 60 people who wanted to become wiser considering a small central European country from which I am happy to come...I was very...VERY...nervous...Daniel came with me to be my mental support and I am very much thankful for that...I started off with some basic facts about our country and tried to put them into connection with Denmark e.g. comparing the highest peaks in those two countries which caused quite some laugh...:-)...next part of the presentation was focused more on things that people associate with the Czech Republic...let say more "cultural" stuff...the whole time there was a musical background...Bedřich Smetana and his set of six symphonic poems "My Fatherland"...well and because they are young people studying music I added a bit of modern music at the end...they all seemed to like it!!! It was a great experience and I can´t wait to talk to them about their views when they come back and we meet during my practice...


...poté jsem spěchala do posilovny...trochu jsem to včera přepískla s tou vynikající zmrzkou :-) a pak domů na večeři...a už v 18:00 jsem jela autobusem do Hoptrupu kde mě a mou prezentaci očekávalo zhruba 60 lidí, kteří se chtěli dozvědět více o malé středovevropské zemi, ze které pocházím...byla jsem velmi...VELMI...nervózní...Daniel jel naštěstí se mnou jako má morální opora a za to jsem mu moc vděčná...začala jsem s pár fakty o naší zemi, ale snažila jsem se je propojit s Dánskem např. srovnáním největších vrcholů, což všechny celkem pobavilo...:-)...další část se soustředila spíše na věci, které si většina dává do souvislosti s Českou Republikou...řekněme "kulturní" záležitosti...celou dobu dokresloval atmosféru Bedřich Smetana a jeho soubor šesti symfonických básní "Má Vlast"...no a protože šlo zejména o mladé lidi studující hudbu, přihodila jsem na konec ještě trochu modernější české hudby...zdálo se, že se to všem moc líbilo!!! Byla to skvělá zkušenost a už se moc těším na zážitky, které si přivezou zpátky a společně je probereme v průběhu mé praxe...

No comments: