Another topic of this class was the Danish education system: I don´t think it differs much from the Czech system...there are 3 levels: basic school, youth education and higer education, to which should be added the area of adult education. The basic school is a 9-year compulsory school. What is different here is that they have a possibility to take two voluntary years - one before...pre-school class...and one after...10th school year. During these nine years, children undergo 3 exams (3rd, 7th and 9th grade) to see how they are doing. The environment in the schools is not very stressful...individual pace...I would like that. What I find interesting is that children call their teacher by the first name...not sure if that would be a good idea in the Czech Republic though. Youth education is either academically oriented (general upper secondary education) or vocationally oriented (vocational education and training). Takes approx. 3 years. After completing youth education, it is possible to continue in higher education which can be divided into 3 cycles: short, medium, long. NOTICE - at the age of 18 students start to receive money from the state while they study to help them to become more independent of their parents...that´s a good idea...huh??? However the direction that the education system takes here and the reformation attempts are very similar to the Czech Republic...democracy (children are involved and therefore have a bigger responsibility for the learning process), frameworks, key qualities, focusing on their individualities etc...but we will soon see how it looks in reality here...
Dalším tématem této hodiny byl Dánský vzdělávací systém. Nemyslím, že by se nějak zásadně lišil od našeho…má tři úrovně: základní škola, vzdělávání mládeže a vyšší vzdělávání, ke kterému by měla být přiřazena ještě oblast vzdělávání dospělých. Základní škola je povinná a sestává z devíti let. Co se liší je, že mají možnost navštěvovat dva dobrovolné ročníky…jeden před…přípravka… a druhý po…“desátý“ ročník. V průběhu těchto 9ti let projdou děti třemi testy (na konci 3., 7., 9. třídy), které mají ukázat na to jak si prozatím stojí. Prostředí ve škole není stresující…každý se může řídit svým osobním tempem…to by se mi moc líbilo. Zajímavé je myslím to, že žáci nazývají své učitele křestním jménem…to by u nás s ohledem na autoritu asi moc nefungovalo…no nevím… Vzdělávání mládeže je zaměřeno buď akademicky (obecné…náš gympl) nebo odborně (odborné vzdělání a výcvik). Trvá zhruba 3 roky. Po dokončení středoškolského vzdělávání lze pokračovat ve vyšším vzdělávání, které lze rozdělit do tří cyklů: krátký, střední, dlouhý. POZOR – v 18ti studenti začínají dostávat po dobu studia od státu peníze, aby se snáze osamostatnili…to není špatnej nápad…že??? Nicméně směr, kterým se vzdělávací systém ubírá a reformační snahy jsou velice podobné jako u nás…demokracie (děti jsou více zahrnuty a mají tak větší zodpovědnost za svůj učební vývoj), rámcové programy, klíčové kompetence, zaměření na jednotlivce atd….ale brzy uvidíme jak to funguje ve skutečnosti na školách tady…
Vzdělávání učitelů se ale od Čech docela liší. Je to čtyřletý akademický program s velkým podílem praxe. Vysoké školy vzdělávají učitele základní školy a středoškolští učitelé musí absolvovat univerzitu. Nemají pouze dvě specializace, ale ČTYŘI!!! To by mě asi zabilo!!!
Pokud se chcete dozvědět více…klikněte na odkaz Ministerstva Školství http://eng.uvm.dk/.