Saturday, 1 March 2008
..what´s a value for the USA?...a tricky question...Co je hodnotou pro Ameriku?..obtížná otázka...Thursday, Feb 28, 2008
1) Curriculum driven by SUBJECTES - the content is the most important
2) OBJECTIVES - utilitarian approach - what is useful for the future life
3) PROCESS - focus on the students, who need to more active in this approach
...based on this information we discussed the differences between our countries...what kind of curriculum do we have in our countries...what is the focus of them...
Čtvrtek...v 8:15 začla naše hodina s Torbjornem...dnes jsme probrali hodnocení školního systému a vytváření školních osnov...na základě teorie Alistaira Rosse existují tři druhy osnov:
1) Školní osnovy řízené PŘEDMĚTY - obsah je to nejpodstatnější
2) CÍLE - utilitaristický přístup - co je užitečné pro budoucí život
3) PROCES - zaměření na studenty, kteří jsou aktivnější u tohoto přístupu
...s využitím těchto informací jsme pak probírali rozdíly v jednotlivých zemích...jak vypadají naše školní osnovy...co je v nich to hlavní...
In the afternoon, we had an English lesson....we continued to work on the USA topic...first activity was a half-blind map, which we were supposed to complete in pairs (A had information that B didn´t and vice versa), next we sang and discussed a song - "This Land is Your Land" by Woody Guthrie - Jette´s got a very nice voice!!!...I tried to catch up but my singing abilities are just not that good..:-(
...following exercise was in groups of four and it was based on the papers that we were to read for today...we answered couple questions and drew a timeline, then we made a "mind map" of American values...democracy, freedom, national pride, individualism, family, American dream...and considering all that we couldn´t forget competition which plays an important role in the USA...on the contrary, in Denmark exists a special law called the "Jante" Law - "NO one is better that anyone else...everyone matters!!!"
...we concluded the lesson with an argument role play...I was to argue in favor of immigration restriction in the USA...not an easy task to do...
Odpoledne jsme měli anličtinu...pokračovali jsme v práci s tématem USA...první aktivita byla na půl slepá mapa, kterou jsme měli ve dvojicích doplnit (A měl informace, které B chyběli), pak jsme zpívali a rozebírali píseň - "This Land is Your Land" od Woodyho Guthrie - Jette má fakt pěkný hlas!!!...já se pokoušela chytit, ale mé hudební schopnosti prostě nejsou tak dobré...:-(
...další úkol byl ve skupinách po čtyřech a vyplýval z textů, které jsme měli mít na dnešek přečtené...odpověděli jsme na pár otázek a nakreslili jsme časovou osu, pak jsme pracovali na "myšlenkové mapě" amerických hodnot...demokracie, svoboda, národní hrdost, individualismus, rodina, americký sen...a zvažujíc to vše nesmí chybět soutěž (konkurence), která hraje v USA dosti podstatnou roli...na proti tomu v Dánsku existuje zvláštní zákon - "Jante" zákon - "NIKDO není lepší než ostatní...na každém záleží!!!"
...hodinu jsme uzavřeli debatou ve dvojicích (hraní rolí)...já jsem měla argumentovat ve prospěch zákazu imigrace...ne zrovna jednoduchý úkol...
In the evening, I met with Daniel and we joined Tim in the hostel because it was Finja´s and Borries´s last evening in Denmark...we drank some wine and had a lot of fun talking and listening to music...I´m quite sorry they are leaving...I enjoyed being with them...they brought a little more diversity into our Erasmus group and I belive Daniel was very happy about having his countrymates for at least a short period of time too...
Večer jsem se sešla s Danielem a Timem v hostelu, protože to byl poslední večer, který Finja a Borries strávili v Dánsku...popili jsme vínka a za doprovodu příjemné hudby jsme se dobře bavili...je mi celkem líto, že odjíždí...byli milou společností...vnesli o trochu více pestrosti do naší Erasmus skupiny a myslím že Daniel byl velmi rád, že tu měl alespoň na chvíli své spoluobčany...
Friday, 29 February 2008
...how could you...jak jen si mohl...Wednesday, 27 Feb, 2008
Art and Aesthetics...children have to use a different way of thinking while coping with arts and that develops their creativity...it enriches their life and they are able to use various forms of communication, transform rather than receive in learning processes, think critical rather than copy and co-operate rather than compete...
...possibility to use their creative skills can bring grounding for reflection, feelings and spontaneity...they also become more empathetic...
...presumably this all can be reached by placing art in the centre...
Středa...začátek školy dokonce ještě později...:-)...první na programu byla přednáška na téma "Jak může umění a estetika ovlivnit učební proces?"...přednášel Flemming Rasmussen, MA, z University College South...představil nám význam umění, hudby, drama, tance...v učebním procesu...pro mě to bylo velmi zajímavé, protože studuji výtvarnou výchovu a vím, že mnoho lidí nechápe umělecky zaměřené předměty ve školách jako něco podstatného...v Čechách dokonce probíhaly debaty o úplném vyloučení těchto předmětů z kurikula...
Umění a Estetika...děti musejí užívat jiného způsobu myšlení, když dojde na umění a to rozvíjí jejich tvořivost...obohacuje jejich život a jsou tak schopni používat různé druhy komunikace, přetvářet spíše než příjímat v průběhu učebního procesu, myslet kriticky spíše než kopírovat a spolupracovat spíše než soutěžit...
...možnost využítí tvořivých dovedností může poskytnout základy uvažování, emocí a spontánnosti...také se rozvíjí jejich schopnost empatie...
...podle všeho můžeme tohoto dosáhnout umístěním umění do centra všeho dění...
After the lunch - "Music" - we presented our "dialogues and posters" that we were supposed design to match a piece of music given to us by Else Marie...we had to act them out of course...veeery funny...:-)...I just love acting...
...after doing so we repeated songs, rythmes and moves we went over two weeks ago...we should now be able to teach them to students who are coming here for the international week....hahahaha...
...we also got a new homework...this time we are to mime a piece of music...and it is a "dwarf story"...that will be something...can´t wait to see us...
Po obědě jsme představili "dialogy a plakáty", které jsme měli vymyslet na základě skladby, kterou nám dala Else Marie...samozřejmě jsme je museli zahrát...veeelmi legrační...:-)...já hraní prostě zbožňuji...
...potom jsme si zopákli písníčky, rytmy a pohyby, které jsme probrali před čtrnácti dny...měli bychom je být nyní schopni předat dál studentům, kteří dorazí na mezinárodní týden...hahahaha...
...také jsme dostali nový domácí úkol....tentokrát nás čeká pantomima (opět na podkladě skladby)...a jde o příběh o trpaslíkovi...to bude něco...už se nemůžu dočkat až nás uvidím...
...after school we went to the gym and than in the evening Thora (our buddy) invited me, Sylvia and Iva for a dinner and a chat at her flat...it was very nice evening and the food was great...with a full stomach and really tired after such a crowded day I still had to read the USA papers for the English class...finally I could go to bed at about 00:30...but unfortunately no more late school classes...starting again at 8:15 :-(...
....po škole jsme šli do posilovny a večer nás Thora (naše buddy) pozvala na kus řeči a žvance k sobě domu...byl to velice milý večer a jídlo bylo skvělé...s plným žaludkem a značně unavena po tak náročném dni mě ještě čekalo čtení textů o USA...v 00:30 jsem konečně mohla zalehnout do postele...bohužel už ale vstáváme zas normálně...v 8:15 nás čeká první hodina :-(...
Tuesday, 26 February 2008
...USA in the focus...zaostřeno na USA...Tuesday,Feb 26, 2008
...we started to work with a topic "USA"...the students were supposed to bring something which they associate with the States and in groups we were to talk about it...why they brought that and that and what it means to them...we didn´t know that ahead so we just kind of improvised...I got a keychain from Alaska :-)
...after this little introduction we got a paper with different photos concerning America and again we discussed what comes to our mind when seeing them...e.g. the White House, Martin Luther King, photo of slaves, Native Americans, cheerleaders...
...and as this was the end of the lesson....we got a "little" homework to read papers on the topic and a little quiz to work on...quite a lot I would say...we also had to order a book "Extremely Loud and Incredibly Close"...as we are going to read it and afterwards analyse it...
Úterý...opět jsme začali později...začíná se mi to líbit...na desátou byla v plánu naše první hodina angličtiny s Jette a společně s dánskými studenty....na začátku se probírali jejich praxe a pak nás Jette seznámila s plánem pro nadcházející hodiny...máme co dělat...
...budeme pracovat s tématem "USA"...studenti si měli přinést něco co si spojují se Státy a ve skupinách jsme to měli prodebatovat...proč přinesli zrovna to a co to pro ně znamená...my to dopředu nevěděli a tak jsme trochu improvizovali...já měla u sebe jen klíčenku z Aljašky :-)
...po tomto krátkém úvodu jsme dostali papár s fotografiemi týkajících se Ameriky a opět následovala diskuse, co se nám honí hlavou, když se na tyto obrázky podíváme...např. Bílý Dům, Martin Luther King, fotografie otroků, Indiánů, cheerleaders...
...a vzhledem k tomu, že byl konec hodiny...dostali jsme "menší" domácí úkol - přečíst texty zaměřené na toto téma a kvíz...celkem dost, řekla bych...také jsme si museli objednat knížku "Extremely loud and incredibly close", protože nás čeká její čtení a následně rozebírání...
...after the lunch we had already our fourth danish lesson...Sheila and Lejf prepared for us another vocobulary sheet...second unit...we read it and TRIED to pronounce everything...then we played two fun vocabulary activities focused on the vocabulary and deriving the the meaning of the new words....a matching game and then kind of a memory game...this was fun...
...po obědě jsme měli naší už čtvrtou hodinu dánštiny...Sheila a Lejf si pro nás připravili další seznam slovíček...druhá lekce...četli jsme slovíčka a SNAŽILI se je vyslovovat...pak jsme hráli dvě zábavné aktivity zaměřené na slovní zásobu a odvozování významu slovíček...spojovací hru a jakési pexeso...to mě celkem bavilo...
...after our lessons we met to work on our poster for the music lesson which is comming on Wednesday...me and Sylvie, we did a collage...
...po škole jsme se sešli, abychom pracovali na našem plakátu na hodinu hudby, kterou máme ve středu...já a Sylva jsme udělaly koláž...
...then Daniel came over and we watched just one episode of Prison Break :-( ...later on we agreed to meet the others for a movie...tonight it was "The Blood Diamond"...don´t think I want any diamonds on my engagement ring...if I ever get one :-)
...pak přišel Daniel a shlédli jsme pouze jeden díl Útěku z vězení :-( ...později jsme si totiž domluvili s ostatními filmový večer...dnes to byl "Krvavý diamant"...myslím, že na svém zásnubním prstenu nechci jediný diamant...teda pokud kdy nějaký vůbec dostanu :-)
Monday, 25 February 2008
...yo ho, yo ho, a pirate´s life for me...Monday, Feb 25, 2008
...we again discussed the term "Culture" but this time from a theoretical point of view...according to Geert Hofstede there are four main elements...values (these form the roots), rituals (behaviour - ways of greeting, feasts, traditions, customs...), heroes (famous people - alive or dead, fictional - serve as role models for the members of the culture) and finally symbols (words, artefacts and nonverbal behavior...flags, songs..)...
...znovu přišel na přetřes termín "Kultura", tentokrát ale z teoretického hlediska...podle Geerta Hofstedeho obsahuje čtyři hlavní složky....hodnoty (ty tvoří kořeny), rituály (chování - způsob zdravení, svátky, tradice, zvyky...), hrdinové (slavní lidé - živí či mrtví, smyšlení - slouží jako vzory pro členy dané kultury) a konečně symboly (slova, artefakty a mimoslovní chování...vlajky, písně...)...
...3 hlediska multikulturní kompetence: 1) kognitivní dimenze (znalost světa) 2) behaviorální dimenze (chování, pochopení...) 3) emocionální dimenze (emoční základ, prostředí, vztahy...)
...po této hodině přišlo něco, co jsem byla dychtivá vidět...internátní škola...museli jsme jet autobusem do malé vesničky Hoptrup...tam jsme měli celé odpoledne pozorovat, jak typ takovéto školy funguje...tato internátní škola, Hoptrup Efterskole, je soukromou institucí, kde děti studují 9. nebo 10. ročník...a také tu žijí...
...the Hoptrup Efterskole has a special focus on music, dance and drama...it is a very lively place...
...viděli jsme kde společně jedí, kde spí, kde tráví volný čas, kde probíhají hodiny a kde mají vystoupení...vše působilo velice domácky...plakáty, obrazy, a samozřejmě nepořádek...:-)
...hodina Angličtiny...začátek ve 13:15...všichni působili velice uvolněně a jako by byli ve škole rádi...vztah mezi studenty a učitelkou byl velmi přátelský...a poslouchali jí, když bylo potřeba aby dávali pozor a nebyli drzí...
...byla to "desítka" a úroveň studentů byla velmi dobrá...hodina začala zábavnou aktivitou...všichni jsme měli napsat na kus papíru nějakou situaci...a pak ve dvojicích předvést tu, kterou učitelka náhodně vybrala...z nás odvahu našel jen Daniel a Tim...ale studenti si to užívali...ani trochu se nestyděli (jsou na předvádění se zvyklí...takže...)...některé ze situací: dva chlapci na kole v horách, kluk krade dívce zmrzlinu, dva důchodci jdou ulicí a porazí je auto..
...following activity included us...class was divided into three groups and each group got their "own" Erasmus students...they were to introduced themselves and we did so too...then they had prepared some questions for us...I was surprised how well they are able to speak English...it was a nice chat...and for them probably a great experience...as for us..
...do následující aktivity zahrnula učitelka nás...třída byla rozdělena do tří skupin a každá skupina dostala "své" Erasmus studenty...měli se nám představit a my pak udělali to samé...měli pro nás připravené otázky...a mě mile překvapilo, jak dobře byli schopní mluvit anglicky...dobře jsme si pokecali...pro ně i pro nás to byla velmi zajímavá zkušenost...
...konec hodiny byl zaměřen na opakování o jižní Africe...ve stejných skupinách vytvořili "myšlenkovou mapu" a tu nám odprezentovali...
...and the best at the end...the pirate and his "guitarman" sang us a song they had composed for the South Africa project...happiness and joy is the only thing I can recall now...
...to nejlepší nakonec...pirát a jeho kytarista nám zazpívali píseň, kterou složili pro projekt o jižní Africe...štěstí a radost je jediné co mi teď vyvstalo na mysli......po hodině angličtiny...jsme navštívili hodinu tance...probíhaly dvě ve stejnou dobu...hodinu jsme tak pozorovali dívky jak se učí nějakým technickým věcem týkajících se tance (otočky...) a pak skupinu dívek, které měli hodinu choreografie se Signe...úžasný zážitek...hned bych do takové školy nastoupila, kdyby mi bylo 15 nebo 16...no, abych pravdu řekla...tak klidně i teď...
...we got back home after 6:00 p.m. ... I worked a bit on my blog and talked to friends on Skype...and I managed to get to bed before midnight...:-)
...domů jsme se dostali po 18:00...udělala jsem nějakou práci na blogu a pokecala s kamarády na Skypu...a pro jednou jsem zalehla před půlnocí...:-)
Tillykke med fodselsdagen!!...Happy Birthday!!!...Saturday, Sunday, Feb 23-24, 2008
...v sobotu ráno jsem se sešla se Sylvou v posilovně, po obědě pak přišla Ivča a daly jsme se do zabalování dárků pro Charlotte, Daniela a Tima...také jsme jim uvařily pudinkové dortíky s gumovými medvídky a svíčkou, aby si mohli něco přát...nafoukly jsme pár balónků, abychom dodaly párty trochu barvy...
...next on our plan was the homework for the music class we are going to have on Wednesday...making up a dialogue for two people according to a piece of music...had some good laugh doing it...will tell you more after we actually perform it...
...out we break...utíkáme...Friday, 22 Feb, 2008
...we should not look into the history for an answer how to set up the borderlines (e.g. according to what belonged to which country in the 18th century) but we should let the people decide where they feel to belong...it should be the question of nationalism and not the politics....then there won´t be so many problems caused by such situations....that was the most import message I got out of this two-hour lesson...
...vstání po návštěvě baru Crazy Daisy nám dalo docela zabrat...měli jsme druhou hodinu Historie...tentokrát nás Jorn Buch seznámil se složitou historií tohoto regionu - "Slesvig a Holstein"...bývalo zde spousta problémů při rozhodování, kde by se měly nalézat hranice mezi Dánskem a Německem a tyto problémy přinesly i války, díky čemuž zde vznikla vzájemná nepřátelskost...dnes jsou tyto problémy naštěstí vyřešeny a lidi zde vedle sebe žijí v míru...poučili se...
...odpověď na otázku, kde by měly být hranice, bychom neměli hledat v minulosti (např. na základě toho, co které zemi patřilo v 18. století) ale měli bychom rozhodnutí nechat na lidech, aby si sami zvolili kam patří...mělo by to být otázkou vlastenectví a národnosti a ne politiky...potom by nebylo tolik problémů způsobených podobnými situacemi...myslím, že toto je hlavní myšlenka, kterou se nám Jorn snažil sdělit...
...after the school I just rested and then girls came over for Pilates...
...po škole jsem trochu odpočívala a holky pak přišli na Pilates....
...in the evening, me and Daniel, we started to watch "the Prison Break" series on DVD...and couldn´t stop...it was very exciting...we watched almost five episodes in a row...the last one got stock in the middle so we took it as a sign to stop...but agreed on continueing as soon as possible...
...večer jsme já a Daniel začali sledovat seriál "Útěk z vězení" na DVD...a nemohli jsme přestat...bylo to vzrušující...shlédli jsme skoro pět dílů vkuse...poslední se nám v polovině sekl a tak jsme to vzali jako znamení, že je načase to prodnešek ukončit....ale domluvili jsme se na brzkém pokračování...